Tarka riiki tsaari ukaasidega juhtida ei saa
Tsentraliseerimine ja detsentraliseerimine on ühe telje kaks otsa

SKT elaniku kohta maakondades.

FOTO: Postimees

Meie ajalooline taust ja väljakutsed, millega Eesti seisis vastakuti 1990. aastatel ja osaliselt veel 2000. aastate alguses, võimaldavad selgitada meie riikliku juhtimismudeli ülesehitust. Varajase edukuse võis tagada tsentraalne juhtimine ja kontroll, üksikasjalikud reeglid (detailne õiguskord), mõjukad ministeeriumid ning väheste õigustega ja rahaliselt keskvalitsusest sõltuvad omavalitsused. Selles osas oleme pigem sarnased Kesk- ja Ida-Euroopaga kui Põhjamaadega.

Artikkel kuulatav
Minu Meedia tellijatele
Tellijale

Tsentraliseerimist ja detsentraliseerimist ei peaks käsitlema mitte kui alternatiivsed valikuid, vaid kui ühe telje kahte otsa. Kui midagi detsentraliseerida, siis teatud tegevuste tsentraalselt korraldamine muutub senisest tähtsamaks.

Arenguhüppe saavutamiseks on vajalik mõttemallide muutmine ja olla avatud õppima Põhjamaade pikaajalistest kogemustest. Ülesannete jaotamisel keskvõimu ja kohaliku omavalitsuse vahel ei tohiks näha nende kahe tasandi vastandumist, vaid need on ühtsed avaliku võimu ülesannete täitjad, kus kummalgi on oma roll ja vastutus, mis hästi realiseerituna suudavad teineteist vastastikku täiendada.

Tagasi üles