Suurprojektid – kas vahend või eesmärk (1)

Ülo Vooglaid
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tegelikud raudteeveod ja prognoositavad raudteeveod Lääne-Euroopa suunal.
Tegelikud raudteeveod ja prognoositavad raudteeveod Lääne-Euroopa suunal. Foto: Pm

Oma raamatus «Megaprojektid ja risk» analüüsisid Bent Flyvbjerg, Nils Bruzelius ja Werner Rothengatter kiirteede, tammide, lennuväljade, raudteede ja tunnelite rajamise protsesse ning tuvastasid, et kõigi megaprojektide läbiv seaduspära on alahinnata keskkonnakahju ja kulusid ning ülehinnata otseseid ja kaudseid tulusid. On üldinimlik omadus näha tulevikku läbi roosade prillide ning suurprojektide kasu tundub otsustamisel ahvatlev kui lotovõit.

Inglismaa-Prantsusmaa tunnel kallines 80 protsendi võrra ja on mitmeid kordi pankrotis olnud. Denveri rahvusvaheline lennuväli kallines 200 protsenti ja on saavutanud vaid 50 protsenti esialgselt prognoositud reisijate arvust. Hongkongi Chek Lap Koki lennujaam oli täielik majanduslik läbikukkumine jne.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles